سبد خرید شما خالی است.

منوی دسته بندی

کنترل ربات زیردریایی ROV

ROV Control-کنترل ربات زیردریایی-زهپاد

در سال های اخیر، ربات زیردریایی کنترل از راه دور  (ROV یا زهپاد) نقش مهمی در عملیات های مختلف زیر آبی ایفا کرده ‏اند. در بسیاری از کاربردها، توانایی مانور و حرکت به هر نقطه، ردیابی شی و قابلیت کنترل از جمله ملزومات طراحی ROV است.

طراحی سیستم کنترل ربات زیردریایی ROV به دلیل اثرات هیدرودینامیک غیرخطی نامعین، پارامترهای عدم قطعیت و عدم وجود یک مدل دقیق از دینامیک ROV و پارامترهای آن، پیچیده است. کنترل‏ کننده های معمول قادر به جبران اثرات دینامیکی نیروهای هیدرودینامیک مدل نشده برای وسیله و یا اختلالات ناشناخته نیست. شرایط underactuated بودن سیستم با ورودی‏ های کنترلی کمتر از درجات آزادی زیردریایی و با توجه به اهداف ROV که حفظ موقعیت و عمق مورد نظر است بر دشواری کنترل می‏ افزاید. به عبارتی حفظ موقعیت و عمق وسیله با توجه به عدم قطعیت‏ ها و هم‏چنین اغتشاشات خارجی و سایر اختلالات ناشناخته از جمله چالش‏های طراحی است. موضوع کوپلینگ کابل با بدنه ROV یک مشکل در پایداری ROV است. اندازه وسیله زیر آبی، وزن و عمق عملیاتی، و همچنین موتورهای وسیله زیر آبی، سیستم‏ های جانبی، و بازده و بار سیستم همگی در فرآیند طراحی کابل  ROV  موثر است. یکی دیگر از دلایل استفاده از کابل، عملکرد ضعیف سیستم ارتباط بی‏سیم برای انتقال تصاویر ویدیویی حتی در فاصله کوتاه است.

هوانگ و همکاران، یک کنترل ‏کننده PD تطبیقی برای موقعیت‏ یابی دینامیکی ROV در نزدیکی سازه‏ ها طراحی و ​​ارائه دادند. با استفاده از مکانیزم تطبیق، نیروهای اضافی ناشی از بازوی منفعل و کابل متصل، و حتی عدم قطعیت‏ها در نیروهای هیدرودینامیکی قابل شناسایی و جبران است. با انتخاب یک تابع کاندید لیاپانوف مناسب، پایداری سیستم تضمین شده است. تاثیر این روش کنترل با استفاده از شبیه‏ سازی عددی و آزمایشات نشان داده شد. نتایج نشان از عملکرد مناسب کنترل‏ کننده تطبیقی دارد.

 کنته و سرانی، استراتژی کنترل مقاوم برای یک وسیله زیر آبی بر پایه کنترل‏کننده خطیH∞  پیشنهاد دادند و عملکرد کلی سیستم حلقه بسته با استفاده از شبیه ‏سازی مدل غیرخطی در دامنه وسیعی از شرایط کار، با توجه ویژه به تاثیرات جریان زیر آب که بر وسیله نقلیه عمل می‎‏کند، مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت هوشمند صنعت رضوان علاوه بر طراحی و ساخت ROV در تامین نمونه های خارجی نیز فعالیت می نماید.
minirov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *